”Företag som glömmer bort det visuella tappar kundernas förtroende”

Gustav Dunfalk är nu på plats på Agency som ansvarig över vår nya designavdelning. Genom sin gedigna erfarenhet inom det visuella kan vi ytterligare stärka vårt erbjudande inom design och digitalt. Möt vår nya Art Director i en intervju om hans resa från möbeldesigner och AD på bland annat Oriflame Cosmetics till att bli egenföretagare och slutligen ta klivet in på vår byrå.

Vad roligt att du äntligen börjat hos oss! Hur fick du upp ögonen för Agency?
Jag har frilansat som visuell kommunikatör i många år och har hela tiden parallellt haft ögonen öppna efter en fast tjänst – men det måste vara en tjänst där jag känner att jag har friheten att vara med och bygga upp och bidra med något nytt. Med Agency kände jag att just den möjligheten fanns. 

Berätta lite om din bakgrund – vad gjorde du innan du började här?
Jag började min karriär som möbeldesigner och creative. Jag designade och drev tillsammans med en kollega en ny skulpturell och spektakulär utemöbel, “Wave Hammock”, som snabbt blev uppmärksammad världen över. Vi vann många priser, bland annat Red Dot Design Award. Utöver designarbetet med själva möbeln skötte jag även all marknadsföring och kommunikation av Wave och i samband med det fick jag upp intresset för visuell kommunikation också. Det ledde till att jag läste grafisk kommunikation i Stockholm och direkt efter utbildningen fick jag jobbet som Art Director på Oriflame Cosmetics. På Oriflame jobbade jag som Art Director inom alla olika avdelningar under åtta år, innan jag till slut valde att börja på en mindre reklam- och designbyrå, Frankenstein Studio. Efter Frankenstein kände jag att det var dags för något nytt i livet och jag startade ihop med min fru en liten designbyrå. Som frilansande visuell kommunikatör har jag jobbat med både stora och små kunder, start ups och rebranding av större företag som till exempel Ur&Penn. 

Du har verkligen en gedigen bakgrund som Art Director men hur kom det sig att du började jobba med design från början?
I skolan har jag alltid varit lagd åt det kreativa konstnärliga hållet före tekniska ämnen som till exempel matte och fysik. När jag började i gymnasiet så berättade min bildlärare till min stora förtjusning att det finns utbildningar inom det kreativa där man söker via arbetsprover och inte betyg. Detta gjorde att jag snabbt kollade upp vilka kreativa utbildningar och framtidsyrken detta gällde och bestämde mig för att design var något jag skulle hålla på med “när jag blev stor”.

Du kommer att ansvara för Agencys erbjudande inom design och digitalt. Vad har du för vision?
Agency är en väletablerad PR-byrå med gott rykte i branschen. Jag hoppas att vi på Agency kan bli lika stora även som designbyrå med renodlade designrelaterade kommunikationsuppdrag. Genom att kombinera Agencys erfarenhet inom kommunikation och PR med den bästa visuella kommunikationen har vi potential att bli ett mycket starkt erbjudande på marknaden. På Agencys designavdelning erbjuder vi våra kunder hjälp med all visuell kommunikation så som visuella identiteter, branding, kampanjer, design av trycksaker och magasin med mera. Vi erbjuder även kreativ rådgivning.

Vad tror du att vi kommer att se för trender inom design den kommande tiden?
Jag tror att AI är något som kommer att dyka upp mer och mer inom designbranschen i framtiden, vilket redan nu skapar debatt. Kommer vi att se AI-modeller i stället för “riktiga” modeller i reklamkampanjerna i framtiden? Förutom AI så behöver företag och varumärken en tydlig visuell identitet som går i linje med företagets värdegrund samt ger en stark och tydlig bild av vad företaget gör och varumärket står för. De företag som halkar efter när det kommer till visuell kommunikation och branding halkar även efter 
på marknaden och kunderna tappar tyvärr förtroende för dem.

Dela post: